Ny podcast-episode: Å flytte på hybel = sure foreldre?

To glade gutter forteller om hvordan det er å bo på hybel i denne podkasten. Selv om de ikke er helt enige i hvordan renholdet fungerer, er de gode venner.

Brage og Natan i lydstiduo - Klikk for stort bilde Lise R Sørnskog

Brage Bromark og Natan Sokolowski på Vg2 Elenergi og ekom forteller om at da de ikke kom inn på sin nærmeste skole, ble hybeltilværelse nødvendig. Det ble for langt å pendle fra Modum til Hønefoss for å gå Vg2. Dermed flyttet de sammen for å dele på utgifter og ha selskap i hverandre.

Foreldrene var visstnok litt sure i starten fordi de ikke kom inn på sin nærmeste skole, men det gikk gradvis over.

Hør episoden på Spotify

Hør episoden på hjemmesiden til PSSST!

De to ungdommene forteller om hvor heldige de er som får mye støtte hjemmefra for å klare seg økonomisk i hybeltilværelsen, og innrømmer at de kanskje er litt bortskjemte.

Den største forskjellen på å bo hjemme og på hybel er at man må gjøre alt selv, både vaske, rydde og vaske klær. Brage synes selv han gjør en god innsats på dette feltet, noe Natan mener er løgn. Det er visst litt opp og ned når det gjelder innsats med husarbeid.

Guttene har fått hjelp av foresatte til storhandel gjennom vinteren. De anskaffet seg fryser for å ha et lite lager. Nå har de tatt frem lettsyklene sine, og kan ordne det meste selv.

Ensomhet kan være et problem for mange hybelboere. Brage og Natan derimot, fyller ukene med trening, motorsykkel og besøk av kompiser. I tillegg har de hverandre, og blir sjelden alene. Dessuten reiser de hjem hver helg. Likevel innrømmer begge at vinteren var litt tøff og kjedelig.

Vi snakker også om hvordan man har råd til å bo på hybel. Det koster penger, og de følte på kroppen at strømmen har vært dyr. Stipendet fra Lånekassen dekker husleie. Men mat, strøm og alt annet man trenger penger til kommer ved siden av. De forteller at de ikke hadde klart seg uten god støtte fra familien. Man må ha jobb ved siden av eller familie som bidrar økonomisk for å klare seg. Både Natan og Brage er enige om at de er heldige som får så mye hjelp hjemmefra.

De har ikke hatt en eneste fest på hybelen. Det er bare rolig, og ingen har klagd, selv om de har hatt litt besøk. Dessuten drar de jo hjem i helgene, så da blir det jo rolig på hybelen.

Begge er klare for å gå ut som lærlinger neste år. En har skrevet kontrakt allerede, og den andre har fått muntlig ja. Selv om de har lært masse ved å bo på hybel dette skoleåret, og blitt mer selvstendige vil de flytte hjem igjen til mor og far i læretiden. Med nye ferdigheter innen husarbeid mener de at de vil bidra mer hjemme etter dette året.

Tekst: Lise Rørholt Sørnskog