Ny podcast-episode: Russetid!

Russetiden står for døren, og i denne podkast-episoden får vi høre hva Eva Eckhoff og Agnes Midtli i klasse 3KDA på Hønefoss videregående skole tenker om eventyret de har foran seg.

Agnes og Eva i lydstudio - Klikk for stort bilde Lise Rørholt Sørnskog

Eva og Agnes går begge siste året på Kunst, design og arkitektur og forteller om et russekull som forsøker å være inkluderende, om hva som venter den på gruppen som doper seg og hva slags aktiviteter de gleder seg til. Rulling og sosialt samvær er noe av det de ser mest fremt til, men begge gruer seg til å håndtere både skole og rulling samtidig.

Hør episoden på Spotify

Hør episoden på hjemmesiden til PSSST!

Agnes

Har alltid ønsket å bli russ. Hun skal feirre ved å være med på buss, rulle, delta på landstreff i Stavanger. Der møtes russ fra hele Norge til konserter, festing og diverse andre aktiviteter. Agnes har ikke merket noe om kriterier for å få delta på buss eller feiring. Det er generelt mye åpenhet rundt det å være sammen. Russearrangementene er ment for alle, og det blir jobbet hardt for inkludering i russestyrene.

Hun vil være med å feste i russetiden, men mener det er lurt å finne en mellomting. Det er jo nå man skal gi alt, så det er viktig å ikke droppe skole. Hvis hun gruer seg til noe, er det å prestere på skolen samtidig som man kanskje blir utmattet av å delta i feiringen. Dop er No-Go i denne russegruppen. Likevel er de litt åpne for at det kan være mulig å ta et dårlig valg, og avgjøre konsekvenser etter hver enkelt episode.

Eva

Bestemte seg for å bli russ i første klasse på videregående, da ble hennes russegruppe dannet. Det beste med russetiden blir å være med venner og delta i aktiviteter som rebus og OL, der andre kull lager konkurranser for russen. Eva skal ikke på landstreff i Stavanger, for det koster mye penger, og gruppen prioriterer derfor ikke dette arrangementet.

Hun gleder seg mest til feiring og å ta med gjester på rulling. Gøy at nye folk blir med uansett om det er fra andre russegrupper eller andre kull. Eva har ikke opplevd at hun kjenner noen som føler seg utestengt. I likhet med Agnes gruer hun seg også litt til å bli utmattet av både rulling og å prestere på skolen.

I hennes russegruppe er regelen at dop er uakseptabelt. Hvis noen gjør et dumt valg på den fronten er de ute av bussen!

Eva er positiv til at russetiden legges etter eksamen, og begrunner det med at man kan bli sliten og lei når man feirer i forkant.

Begge jentene ønsker å dra med folk og inkludere alle i feiringen. De føler på et ansvar for at alle skal ha det bra, siden begge er med i russestyret. De forteller at de snakker mye om dette i klassen, og oppfordrer til at alle skal bli med på aktivitetene.

Tekst: Lise Rørholt Sørnskog